Hoppa till sidans innehåll

Nya licensregler för att få köra på banan from 1/1 2016.

26 DEC 2015 19:05
Från 1/1 2016 går det inte att träna hos oss from det kalenderår föraren fyller 13år utan att inneha licens(minst klubblicens) . Är du 12år och yngre och inskriven i Guldhjälmsutbildningen är du fullt försäkrad. Om inte så är du halvt försäkrad. För att kunna köpa/lösa ut licens krävs det att du är medlem i en Svemoansluten klubb. Detta efter att Svemo fått omförhandla sina försäkringar inför 2016. För mer info se www.svemo.se Utländska förare kan träna på sina licenser så länge deras motorcykelorganisation är knuten till FIM. Nedan följer en text utklippt från Facebook och skriven av Pär Larsen som sammanfattar läget.
  • Skapad: 26 DEC 2015 19:05

Till alla er som blivit vansinniga på det nya licenskravet som Svemo lagt till inför 2016:

Hittade en bra förklaring på VMX Alliansens sida angående försäkring...sfrågan som Per
Larsen har sammanfattat!

Försäkringen
och licensen som krävs av alla som kör på en crossbana 2016??

Nu dundrar cross-sverige igen; J-a Svemo, dom tar ju död på crossen!!!

Vi reder ut; Vad gäller och varför?

Ganska enkelt;

Ingen får köra eller träna på en crossbana utan en Svemo-licens från 1/1 2016.


Vad är det för j-a påhitt dundrar crossverige???

Också ganska enkelt;

Inte Svemos påhitt. Det är IF´s krav för att ens börja prata med Svemo om ett avtal 2016.

(IF har tagit över som Svemos Försäkringsbolag efter Folksam som inte ville
försäkra crossåkare längre)


Hur kan det då bli så här?

Också ganska enkelt;

Kön bland försäkringsbolag att samarbeta med Svemo och försäkringsskydda alla
crossåkare i Sverige är lika lång som kön till en semesterstängd crossbutik
mitt i natten.

Förhandlingsläget för Svemo är kort beskrivit; J-t dåligt..;

1 Svemo måste enligt lag ha ett avtal för att vi ska kunna köra alls.

2 Ingen vill teckna ett sånt avtal med Svemo.


Det vet försäkringsbolagen om, + att dom vet skadestatisitken = Svemo får komma med
mössan i hand, be och böna om att få ett avtal.

Försäkringsbolagen erbjuder avtal, så dåliga och dyra att dom hoppas att Svemo
väljer ett annat försäkringsbolag...


Det betyder att Svemo får välja mellan pest eller kolera och ta det avtal som är
minst dåligt och minst dyrt för sina medlemmar.

Nu valde dom ett där priset för aktiva förare med licens inte drabbas speciellt
mycket, utan kostnadsökningen får dom motionärer och
"engångsförbrytare" som provar eller kör nån gång per år.


Vi leker med tanken att varje crossåkare skadas 1/gång år.

En aktiv crossåkare som kör ca 100ggr/år får en skadestatistik på 1 skada / 100
körningar.

En motionär som tränar 1gång/vecka, sommarhalvåret, när det är nysladdat o fint
väder tränar kanske 20ggr/år men har också 1 skada varje år = 1 skada på 20
körningar.

Nybörjaren har störst skaderisk, ofta nån form av skada de första 10
körningarna = 1 skada på 10.


Med det gamla sättet när dom aktiva med licens var dom enda som löste Licens/ betalade
Försäkring blev resultatet;

Dom med lägst skaderisk som betalar försäkring betalade skadorna för nybörjare
och motionärer UTAN licens som inte betalade Försäkring.

(Olicensierade förare var försäkrade genom klubbarnas Banlicens. Men kostnaden
för Banlicensen ingick i avtalet med Folksam där ALLA förare och klubbar
räknas in.)


Det tyckte IF var korkat och orättvist = Kravet till Svemo var enkelt; Alla som kör
på en bana får självklart betala sin egen försäkring, annars får ni inget avtal.


Summa;

En ganska lindrig variant av pest eller kolera som Svemo valde.

Krångligare för klubbarna, JA.

Dyrare för "Engångsförbrytaren"; JA

Dyrare för Motionären; JA

Dyrare för den seriösa crossåkaren; NEJ

Bättre för motocrossen på sikt som seriös verksamhet och sport; Troligtvis JA.


Per´s egna åsikt;.

Igen, bra förhandlat Svemo!

Visst, det ställer till det en del för klubbarna, gör det besvärligare innan
det här blir rutin.

Det kommer också öka antalet grushålekörningar och Svartbanor när det kostar
Träningsavgift + 150:- i engångsförsäkring att träna på en crossbana.
Men samtidigt så blir det mer ordning och reda, och mer ordning och reda ger ett seriösare intryck. Och en seriösare verksamhet har lättare att sälja sin produkt än en hoppsan-hejsan verksamhet.

/ Per
Larsen


Lösningen för alla motionärer heter Klubblicens.

* Kostar 500:- /år.

* Löses via Svemo-TA på Svemos hemsida.

* Kan lösas ut och betalas när man vill under året.

* Ger förare rätt att träna obegränsat på alla banor i Sverige.

(Träningsavgift fär givet betalas som vanligt Smiley wink

* Ger föraren det försäkringsskydd som Svemo/IF kräver.

* Ger föraren rätt att köra KM i den egna klubben, lagligt.

* En ny licens som Svemo inför till 2016 för att underlätta och försäkra ALLA
förare på banan.


Ett ok pris för det man får kan tyckas Smiley smile "

 

Finns det frågor så är det bara att höra av sig på This is a mailto link  eller på 0705927640.

 

Mvh Henrik Danielsson-Ordförande

Skribent: Henrik Danielsson

Postadress:
Veinge MCK - Motorcykel och Snöskoter
Lars-Åke Jonasson, Stentorpsgatan 7
31245 Veinge

Kontakt:
Tel: +46 43 01 87 97
Fax: 0430-18378
E-post: This is a mailto link

Se all info